Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 8 juni 2013

Sommarlov!

Det är sommar och här i Botkyrka slutar barnen skolan nu till veckan. Ett efterlängtat sommarlov ligger framför alla barn och det är de värda! För oss vuxna blir det nog snart semester. De flesta har i alla fall några semesterveckor under sommaren.

Skomakaren som valde att ha semester mellan hägg och syren valde rätt, men snart är syrenen överblommad. Stackarn!



Nu är det full sommar och guldhumlen, Humulus lupulus 'Aurea' klättrar på sina gamla lianer som jag låter vara kvar från förra året. På det sätter har humlen alltid nya rep att svinga sig upp i.




Buskpionen har stora uppseendeväckande blommor som ingen missar. Man kan titta nära i en stor blomma också!




Nu har bladen på den japanska träddödaren, Celastrus orbiculatus, som klänger på armeringsjärnen vid Torvans ingång blivit stora.... och goda verkar det som. Någon har varit där och snaskat!

Jag får aldrig några orangea frukter eftersom jag bara har en planta. Det behövs en hon- och en hanplanta för att få frukt.





En av mina Kaukasiska förgätmigejplantor, Brunnera macrophylla 'Looking Glass' med sina ljusblå blommor.




Jag har en annan, mycket vacker Brunnera till försäljning. Brunnera macrophylla 'Mr Morse' som har mer marmorerade blad än denna och snövita blommor.

 
Låt oss nu njuta av ännu en solig och underbar sommardag!

2 kommentarer:

  1. Säger bara - oj, oj - till alltihop. Ah, pionen, dräggel. Och mitt i alltihop, vilken jättebra ide med de där grova spikarna som håller styr på armeringsjärnen. Riktigt snyggt!

    SvaraRadera
  2. Tack Bettina! Jag gillar de där stora handgjorda spikarna jättemycket! Ett extra plus att de rostar, tycker jag.

    SvaraRadera