Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 25 augusti 2012

Blötbäddar

I torsdag kom 30 entusiastiska trädgårdsamatörer hem till mig här på Torvan för att titta på mina blötbäddar. Tack för en härlig kväll!


I bakgrunden av bilden står den nyaste blötbädden, som är en upphöjd bädd med torvblock som ram. Jag bygger de allra flesta med just torvblock som ram eftersom jag tycker att de, torvblocken alltså, är lätta att handskas med. Jag lägger dem aldrig i blöt som en del gör utan jag bygger med torra block som jag kan lyfta utan problem. Efter en vinter är de fuktiga nog att plantera i. Det kanske fortfarande är en torr kärna inuti blocket men det gör inget eftersom de plantor som man stoppar ner på våren, ännu inte har ett djupt rotsystem. När rotsystemet har utvecklats så är torvblocket fuktigt ända in i kärnan.

Här är den otroligt låga och starkdoftande myntan, Mentha requienii. Jag har placerat den på två olika ställen i torvblock som är skuggade av träd och buskar, eftersom rotsystemet är så grunt att ett solbelyst torvblock ganska snart, gör att plantan torkar. Mentha requienii finns naturligt på Korsika och Sardinien, i Frankrike och Italien. Härdigheten är lite tveksam men den har klarat ganska många vintrar här på Torvan. Myntan används i matlagningen men så långt har jag inte kommit, den är fortfarande så pass liten att jag inte nänns ta av den.


I förgrunden på den översta bilden, står mitt lilla apträd som ni måste hjälpa till att hålla tummarna för i vinter. Det är ett risktagande att köpa ett sådant men man har inte roligare än man gör sig.

 Min lilla Cercis canadensis 'Forest Pansy' har ni uppenbarligen hjälpt till att hålla tummarna för eftersom den har klarat två vintrar här i Tullinge. Den har frusit in lite under vintern men sedan under växtsäsongen så växer den på sig, så storleken har hållit sig oförändrad. Det kommer antagligen aldrig att bli ett stort träd men det gör ingenting, det är kul ändå.

Fördelen med upphöjda bäddar är att små plantor kommer närmare ögonhöjd och den fortfarande ganska lilla revsugeplantan, Ajuga pyramidalis 'Arctic Box' var det många som såg och frågade om. Den lyser i kanten av den nyaste blötbädden.

Nu är det trädgårdsdags! Solen skiner och det kommer att bli en underbar dag! Njut av lördagen,
önskar pia!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar