Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 10 augusti 2012

1000 Trädgårdar

Imorgon och på söndag är det dags för evenemanget "Tusen Trädgårdar". Hoppas att ni alla hinner se riktigt många trädgårdar och att vi alla får vackert väder! Jag skulle gärna ha åkt runt för att titta själv men har valt att ha öppet på Torvan. Hoppas att ni hittar hit! Det är alltid roligt att få visa sin trädgård och trädgårdskompisar får man aldrig tillräckligt av!

Passa på att beställa av Torvans lökar så att du får en riktigt fin vårblomning i din trädgård. Man ångrar aldrig de lökar och knölar man under möda, har grävt ner på hösten!

Crocus tommasiniana 'Ruby Giant' är en av de krokusar som finns att välja bland. Den har en fantastisk lyskraft, denna krokus!

Det finns flera olika hundtandsliljor att välja bland också. Detta är en av varianterna.

Narcissus romieuxii 'Julia Jane' är en supersöt liten narciss som har visat sig vara pålitlig här på Torvan. Den är ganska dyr i inköp men helt klart värd sitt pris. Den blommar tidigt och lääänge.


 Tulipa 'Marilyn' är en liljeblommande tulpan som jag planterade förra hösten. Den visade sig vara helt underbar! Den blommar väldigt länge och är riktigt stadig. Det var den tulpan som jag sist av alla klippte ner i midsommarveckan.

Tulipa 'Exotic Emperor' blommar tidigare. Den hade jag heller ingen erfarenhet av tidigare men den MÅSTE man bara ha! En fantastisk tulpan i mitt tycke! Den var otroligt vacker i alla stadier, från knopp till överblommad! Upprättstående hela tiden!

Till sist vill jag visa ännu en höjdare, fast en riktigt låg höjdare, en 10 cm hög tulpan som blommade som fyllda blodröda pyttepioner strax över markytan. Tulipa humilis 'Tète à Tète' heter denna sötnos.

Om ingen av dessa ljuvligheter frestar så finns det många fler att välja bland här på Torvan.
Varmt välkomna hit i helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar