Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 18 februari 2012

Torvans försäljningsväxter

Den här veckan har jag börjat att göra ordentliga listor på vilka växter som kommer att finnas här till försäljning i Torvan Trädgård i sommar. Listan har utökats ordentligt och mycket har redan krukats upp och står i väntan på vårsolen. Annat väntar jag leverans på.


Ramonda myconi är uppkrukade och krukorna ligger ned eftersom jag vill skydda dem från fukt i rosetten.


Trillium grandiflorum, stort treblad, kommer i mars.


Sanguinaria canadense 'Multiplex', blodört, finns uppkrukad.

Adiantum venustum, bergadiantum, är uppkrukad.



Linnea borealis ssp. americana är uppkrukad.


Hosta 'Halcyon' kommer i mars.


Hosta 'Golden Tiara', uppkrukad.


Hosta 'Cherry Berry' med sina vackra röda stjälkar finns uppkrukad.


Origanum rotundifolium har grott. 


Echinacea 'Hot Summer', solhatt, är också på plats i sina krukor.


Lilium 'Spring Pink' och många andra liljor, kommer i mars. 


 Haquetia epipactis 'Thor', brokbladig gullflocka, står i sina krukor och väntar på bättre tider.


Hemerocallis 'Toro', daglilja, kommer jag tyvärr inte att kunna erbjuda i sommar. Däremot kommer det att finnas 7-8 andra olika vackra dagliljor till försäljning.

Idag har det regnat och snön är tung och blaskig. Det kan bara bli bättre. Fast denna vecka har jag ändå blivit klart medveten om, och glatt mig över att ljuset är på väg tillbaka.

2 kommentarer:

  1. Vilken massa härliga växter du lockar med i år igen. Jag gillar verkligen besöken i din fina handelsträdgård och trädgård. Det är ett så lagom stort utbud av intressanta växter. Nu väntar jag ivrigt på att få se hur några av de som följde med hem förra året har klarat vintern. Inte minst Ramondan som fick en bit tegelpanna som tak för säkerhets skull. Ser fram emot nästa besök.
    Eva från STA

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Jätteroligt att höra ifrån dig! Och tack för de vackra orden!

    Jag tror säkert att din Ramonda kommer att klara sig utmärkt. De brukar vara tåliga. Allra helst om man har placerar dem lite lutande så att inte ev. fukt blir stående kvar i rosetten.

    Det kommer snart att vara trädgårdssäsong igen. Faktum är att det redan är det eftersom jag är i full gång med planeringen inför sommaren. Massor att göra faktiskt. Jag hoppas verkligen att vi ses i sommar! Välkommen Eva!

    /pia

    SvaraRadera