Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 11 februari 2012

Den hemliga trädgården

När jag var barn läste jag den underbara boken Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett. Jag tyckte att den var fantastisk och jag läste den många gånger. Jag undrar om det är så att jag tycker bättre om "hemliga trädgårdar" än om öppna, lätt överblickade trädgårdar av den anledningen.

Antagligen inte eftersom vi trädgårdsmänniskor är ordentligt inskolade med att en trädgård ska eller kan, rymma nya vyer när man kommer runt ett "hörn". I en trädgård kan det finnas många olika rum och dessa rum kan man åstadkomma med växtlighet men också med staket, plank, murar och annat som man fixar till med annat än växter.

Detta staket är ovanligt på det sättet att i de olika sektionerna sitter spjälorna på olika avstånd. Modigt och snyggt, tycker jag. Det var Ulla Molin som var den modiga.
 Ett staket eller plank behöver inte vara heltäckande. Det kan absolut räcka med att det bara tjänstgör som en avgränsare till något nytt.

 Pampigt!


Här blir det hemligt, både innanför och utanför.



Ett läckert byggt trädgårdsskjul.




En ganska osannolik, rosa mur. En riktigt modig och snygg mur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar