Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 3 oktober 2011

Torvan stängd för säsongen


Men livet i trädgården fortsätter så klart. Det är massor att göra innan snön får komma. Jag har växter som ska flyttas och som borde ha flyttats för länge sedan. Märkligt hur man kan glömma bort att flytta dem flera år fast man absolut vet att växten skulle trivas bättre i ett annat läge i trädgården.

Jag har ganska många delningar kvar att göra dessutom. Under öppethelgerna när mina kunder vandrar i trädgården händer det ju att någon väldigt gärna skulle vilja ha en liten planta av sådant som finns här. Jag försöker att memorera detta tills det är dags för sådant höstarbete och nu är det dags. En del är redan gjort och vissa växter går inte att dela på, eller så vill jag inte. Fast mycket är helt ok att dela med sig av.

Sedan ska jag plantera massor av vårlökar och knölar. Det är i mitt tycke ett ganska mödosamt och tråkigt arbete men det lönar sig minsann! Det ger en sådan njutning längre fram, detta grävande.
Tulipa 'Marilyn' som jag har köpt in till Torvan för både försäljning och plantering i år. Dessa fotograferade jag i Bergianska trädgården i maj.
Fler liljetulpaner ska planteras! Jag älskar dessa eleganta tulpaner och detta år fick vi ha dem i fred. Inga tulpaner blev avätna. Tulipa 'Marilyn', bilden ovan, är ny för i år. Dessutom har vi 'West Point', lysande gul och en klar favorit, kritvita eleganta 'White Triumphator' och den mörka skönheten 'Burgundy'.

Många plockar in mycket blommor under vår och sommar för att ha i vas inomhus.  Men jag gör det inte så ofta faktiskt. De står så mycket längre i trädgården. Men när det gäller dessa liljetulpaner så räcker det att ta in en eller två och sätta i vas. Det är oerhört elegant med bara denna enda eller dessa två ensamma skönheter i vasen, kanske tillsammans med något strå av ett snyggt gräs. LYX!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar