Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 17 oktober 2011

Jämförelse


Här är guldhumlen, Humulus lupulus 'Aurea' under sommaren. Den är väldigt vacker där den svingar sig upp i den risiga gamla pilen.


Nu är lianerna avlövade men jag tycker att den fortfarande är väldigt läcker. Vacker är nog fel epitet men lite exotiskt kan jag nog tycka att det är. Jag låter alltid de gamla rankorna hänga kvar till nästa säsong och tar bara bort det allra risigaste. De nya rankorna använder de gamla till att slingra i och gör att repen blir tjockare till nästa höst.


Här är Cersis canadensis 'Forest Pansy' som klarat sig en vinter. Det är bara en liten buske men jag är riktigt lycklig över den. Jag var helt övertygad om att den inte hade klarat förra vintern eftersom den bröt så enormt sent. Det var fantastiskt att  få se de små bladen utveckla sig. Det mörka bladverket är väldigt vackert men...



Detta är inte så mycket sämre, eller hur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar