Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 14 oktober 2011

Höstglöd

Jag kan inte förneka att jag faktiskt är lite deppig över att det nu är slut på växtsäsongen och att vintern närmar sig. Egentligen tycker jag mycket om hösten. Det är hotet om att vintern väntar som gör att jag tycker att det är trist. Vinter är så lååång!

Jag tog med mig kameran ut i trädgården för att muntra upp mig. Det finns otroligt mycket att förundras och häpna över! Så mycket vackert att studera.

Acer pseudosieboldianum i höstskrud.


Prunus serrula, glanskörsbär

Den flagande barken på glanskörsbäret är alltid fantastisk. I vintras njöt jag när barken genomlystes av den låga vintersolens strålar mot den vita snön.

Mitt glanskörsbär har växt ganska snabbt. Jag köpte det för sju år sedan och då var det bara ett spö. Jag trodde att jag skulle behöva vänta mycket längre för att få se den efterlängtade barken.


Pelargonens sista bedagade blomma. De sista knopparna kommer nog tyvärr inte att slå ut.



Höstsilveraxet, Actea simplex 'Brunette' doftar starkt och underbart nu i oktober.

Som sagt, det finns fortfarande mycket att njuta av i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar