Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 6 juli 2013

Senaste nytt från Torvan



Korstörnet, Gleditsia triacanthos 'Sunburst', har blivit riktigt stort. Det köptes in som litet spö och i augusti 2005 såg det ut som nedan. Det har växt ganska långsamt. Varje vår klipper jag bort lite av de yttersta grenspetsarna eftersom de frusit under vintern. Det har klarat sig över förväntan eftersom det ska klara sig upp till zon II och Torvan ligger placerad i zon III-IV.  Förutsättningarna för att zonknäckarna ska klara sig finns eftersom vi har den höga häcken som ramar in trädgården. Dessutom är det grymt väldränerat då vi ju vi bor på en rullstensås.





Honungsrosen Rosa helenae 'Hybrida' blommar nu och den är verkligen underbar. Just nu ursäktar jag den alla rispor i skinnet som jag fått av henne. I år har jag slagit extra med henne eftersom jag har stängt in henne i en av Kullagårdens rosburar. Det var inget roligt jobb, kan jag lova er!









Den här veckan har jag äntligen gjort myr av den lilla plåtringen som länge stått tom ovanför den större myren. Jag har tejpat fast stadig tidsbeständig byggplast mot plåten och sedan fyllt ringen med grus och torv. Jag är så nöjd så!





Hoppas att ni får en riktigt härlig sommarhelg!
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Så snyggt!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Ditt Korstörne är helt fantastiskt!
    En Honungsros har jag förstått att jag måste skaffa, måste bara hitta en plats åt den först:-)
    Kram!

    SvaraRadera