Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 12 juli 2013

Amorphophallus titanum



Igår såg jag jätteknölkallan blomma! Det var mäktigt ska jag säga! 2011 blommade den också, ja inte samma växt utan den som stod bredvid, men då missade jag det hela.

Jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle vara mer folk på Bergianska än vad det var. Många ville se men det var inga problem att få plats i Edvard Andersons växthus där Amorphophallusarna står.




Det pratades allmänt i leden om hur illa den luktade men det var verkligen inte så farligt. En mild odör verkligen. Sedan hörde jag en av personalen berätta att den dagen innan hade luktat mycket starkare och att lukten nu hade avtagit.

Jag tog bilder av informationen som stod uppsatt men det var ganska många som ville läsa och jag fick knäppa bilderna utan att vara så noggrann med skärpan. Jag ville läsa om jätteknölkallan i lugn och ro hemma istället för att trängas med alla andra som ville läsa. Om ni också är intresserade, var så goda, håll till godo!












 

2 kommentarer:

  1. Den är ju så läcker! Tyvärr hade jag inte möjlighet att åka in och se den :-(
    Ha en fin dag i trädgården!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Ja den var speciell och det är kul att ha sett den. Fast nu har ju du också sett den, lite i alla fall. Kram
    /pia

    SvaraRadera