Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 15 juli 2013

Massor av krukor och massor av jord och massor av växter!

Förra veckan krukade jag 600 plantor. Att sitta böjd över jordsäckar och småplantor är egentligen ett trevligt pyssel men det är lite trist att vara tvungen att kruka alltihop i raketfart! Små pluggplantor torkar mycket snabbt och det har varit ett strålande sommarväder vilket alla utom pluggisar tycker är härligt! Tre miscanthusgräs, två hakonegräs, + ett annat fint gräs, en solhatt, två nävor, en julros, fyra ormbunkar, samt en alunrot står nu på tillväxt i sina krukor i skuggan.



Det är tur att det finns begränsningar i vad vårt klimat tillåter oss att ha i våra trädgårdar! Det hade varit besvärligt att välja! Vilka fantastiska växter det finns! Titta bara på vad jag såg förra veckan i Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården.





Etlingera elatior, fackelingefära från Malaysia och Indonesien. En sådan hade jag gärna haft!

 
 



Bambusa vulgaris 'Striata' hade jag verkligen velat ha! Den är otroligt snygg och häftig. Bambu med tjocka stammar är riktigt häftigt. Vi i norden får nöja oss med andra, mindre exotiska. Tänk att få kruka upp denna sortens gräs!

Och så var det då ormbunkarna! Så många fantastiska ormbunkar det finns. De som vi kan ha, och alla de andra! Jag fotade massor av ormbunkar i Edvard Andersons växthus. Namnen tittade jag inte alltid efter. Jag bara njöt.












 
Nåja, nu ska jag gå ut och njuta av de växter som finns här i min trädgård. Det finns många fantastiska här hos oss också!

Ha en riktigt fin sommardag!

 
 
 



 
 




 


 
 


 
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar