Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 12 november 2011

Mossans årstid

En klippvägg i Norge
När man går i skogen nu så slås man av hur enormt vackert det är med mossa. Nästan alla träd är avlövade men de olika arterna av mossa och lavar klär marken i massor av nyanser av grönt. Det är ljuvligt där ute. En lite trolsk känsla infinner sig när man vandrar mellan de nakna träden på mjuk mossa.

Vi trädgårdsmänniskor uppskattar sällan mossa. Vi sliter med att få bort mossan ur gräsmattan och från takplattor. Själv har jag givit upp och ändrat smak. Här i trädgården har vi inte gräsmatta utan snarare mossmatta. Jag önskar verkligen att jag kunde få bort gräset helt och hållet. Det skulle vara så trevligt att ha en sådan där underbar mossmatta som finns i de gamla japanska trädgårdarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar