Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 19 oktober 2011

Cylindrocladium buxicola


Buxbomssjukan är jag riktigt rädd för! Jag har ganska många buxbomplantor och kanske är den på bilden ovanför, den som är min favorit. Den är mycket vackert gulvariegerad.

Det vore förfärligt att få in sjukan i trädgården. De första symptomen är mörkbruna fläckar på bladen som så småningom växer ihop tills hela bladet är brunt och faller av. Bladen kan också vara orangebruna och sedan mörkna. Man kan missta det för torkskador.

Om man misstänker att man fått in sjukan, gör plastpåsetestet! Lägg en kvist i en lufttät plastpåse i några dagar. Då bildas det luddiga sporkuddar på bladen. Om de är kritvita, så är det Cylindrocladium buxicola. Om sporerna är lätt rosa eller orangefärgade så är det en mindre allvarlig svamp, Volutella buxi, som kan behandlas

Om man faktiskt har fått in sjukan så är det bara att gräva upp plantorna och slänga dem. Lägg dem i soptunnan för smittan sprids väldigt lätt.

Lycka till!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar