Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 15 maj 2011

Amorphophallus titanum, jätteknölkalla och Trillium grandiflorum

://www.bergianska.se/index_program.php?vidare=/program_skablomma.php

Jätteknölkallan ska snart blomma i Bergianska trädgården men tyvärr blommade den inte igår! Väldigt synd! Jag ska försöka hålla koll på Bergianskas hemsida för det vore verkligt kul att få uppleva den där blomningen! Gå in på länken och läs om den enorma knölkallan!

Jag hade en gång en Amorphophallus. Jag minns inte vad det var för art men knölen var från början ungefär lika stor som ett litet plommon och växte lite för varje år. Jag klarade att hålla liv i den några år men en vår glömde jag bort att plantera om den och så var den sagan all. Denna kalla som ska blomma har tydligen en knöl som ska väga 160 kg. Kanske lika bra att jag glömde att plantera om den!


Vi hade trots den uteblivna knölkalleblomningen en fantastiskt trevlig dag utanför Gamla Orangeriet igår. Vädret var härligt och alla var glada. Efter försäljningen gick jag en liten tur i trädgården och fångade en del vårprakt med min kamera. Jag vill också ha sådana där enorma ruggar med trillium!

Trillium grandiflorum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar