Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 29 april 2011

Alpklocka och vitsippsruta

Soldanella montana, alpklocka, blommar i torvblocken. Den lilla söta, fransiga klockan vill ha full sol men det får den inte här. Här bjuds det bara sol under ca: halva dagen. Våra soldanellor är placerade i torvblock eftersom blocken klarar av att förse dem med den fukt de behöver. Jag vattnar ner lite svag näringslösning i blocken då och då för annars blir miljön i torvblocken för fattig för soldanellorna.
Det är lite för varmt nu tycker jag. Det är så mycket som blommar och det är så underbart men jag vill verkligen inte att denna underbara tid ska springa förbi. Jag vill njuta så länge som möjligt och då får det inte vara för varmt. Lite regn skulle behövas också. Det är torrt, torrt och jag har börjat att vattna. Det är som det brukar under våren. Vi brukar ha torra vårar här på Södertörn.

Isopyrum thalictroides, vitsippsruta, är en skir och ljuv marktäckare som är underbar just nu. Den försvinner senare under växtsäsongen precis som vitsippan. Den sprider sig glatt i lundmiljö men jag har inte sett att den tränger ut andra växter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar