Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 16 maj 2023

Stängt på Torvan 20-21 maj. VITSIPPOR! VÄXTMARKNAD I TULLINGE 27 maj!

Det har varit explosion i trädgården, det får man nog säga! Inför förra helgen så var jag mycket osäker på om alla vitsippor skulle hinna att slå ut och visa sin karaktär, en del av dem tar några dagar på sig innan de utvecklat den rätta färgen och utseendet. Det var inga problem, det gick snabbt när sommarvärmen kom och jag hade vitsippsvandring med kunder när de kom till Torvan i helgen.

Här är en del av dem jag visade:


Anemone nemorosa 'Green Dream'


Anemone nemorosa 'Vestal'



Anemone nemorosa 'Atley'


Anemone nemorosa 'Explosion'


Anemone nemorosa 'Royal Blue'


Anemone nemorosa 'Virescens'



Anemone nemorosa 'Pink Delight'



Anemone nemorosa 'Thekla'




Anemone nemorosa 'White Cup'


Nu har vädret blivit svalare och det har dessutom regnat lite i natt. Prognosen säger att det ska komma lite till och det är väldigt bra, för det är torrt där ute. Jag hoppas på mycket regn idag och imorgon men vi får se. Jag misstänker att mannen i huset måste göra en rejäl insats med vattningen i helgen då jag inte kommer att vara hemma.
Jag ska på trädgårdsresa jag. Det blir en liten resa på fyra dagar med Östsvenska Rhododendronsällskapet till Tyskland där vi ska titta på rhododendron. Man vet aldrig, kanske jag handlar lite också. 😀

Mannen får egentid hemma och så måste han nog roa sig med att vattna också. Det ska nämligen bli sommarvärme i helgen igen. 

Torvan är stängd nu i helgen den 20-21 maj, men välkomna till Torvan på söndag den 28 maj! 

Och missa inte växtmarknaden den 27 maj på Falks backe 3, här i Tullinge! Jag kommer att stå där och sälja bl.a. vitsippor.

En växtmarknad innebär stora chanser att hitta speciella växter som du inte hittar i en vanlig plantskola!

 /pia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar