Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 22 september 2020

Stängt, men växtstöd finns att köpa på Torvan


 Trädgården börjar att anta höstfärger. Inte så mycket än så länge men det går fort nu. För en vecka sedan var allt grönt.

Nu har jag bestämt mig för att inte ha Torvan öppen längre i höst. Nu ska jag pyssla med höststädning av trädgården och att kruka växter inför nästa säsong. Sista öppningslördagen var väldigt trevlig! Vackert väder och många kunder! 

Stor skillnad mot lördagen innan. Visserligen hade jag förvånansvärt många kunder då också, men det regnade precis hela lördagen. Jag var väldigt blöt och väldigt kall när jag gick in, trots ordentliga kläder. 


Igår krukade jag en del lökar som ska säljas i vår. 


Den exklusiva, lilla narcissen Narcissus 'Angel's Breath' är tillräckligt liten för att se fin ut i kruka till våren. De höga narcisserna blir för gängliga och blir inte till sin fördel. 

Jag gillar hösten, men särskilt vilsam är den inte. Många tycker att trädgårdsarbete, det gör man inte under hösten. För mig är det inte så. Jag har mycket trädgårdsjobb som ska göras innan vintern.

Försäljningsväxterna ska övervintras på bästa sätt och det innebär en hel del bärande av krukor. Ganska trist jobb. Att gräva ner lökar tycker jag inte heller är särskilt skojigt, men det är så fantastiskt när vårblomningen sätter igång! Förökning av växter älskar jag! Nu ska jag dela perenner, kruka om årets frösådder och så småningom även så de frön som ska köldstratifieras för att gro under våren. 
Höststäda lite i trädgården ska jag också göra. Man ska göra det varsamt för växterna skyddas av sig själva när de vissnar ner till marken. De blir sitt eget täcke och det är väldigt bra. Man vet aldrig hurdan vinter vi får. Det kan mycket väl bli en sådan där "skånsk vinter", en utan snö. Det gillar jag verkligen men om vi dessutom får stark kyla så blir det inte bra för växterna!

Torvan är stängd för säsongen men växtstöden finns här och om ni är i full gång, precis som jag, att fixa med trädgården inför nästa år så är det bara att mejla. Här finns stöden som väntar på dina växter!


Vi hörs!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar