Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 14 augusti 2020

Släpp fångarna loss!

 Torvan är öppen på lördag 15 augusti. 

Välkomna kl.11-14!

Torvan är stängd lördag 22 augusti!😞



Codonopsis grey-wilsonii, klätterklocka på svenska, blommar nu i en av mina blötbäddar. Den kan bli 3 m hög men hos mig får den klättra på en rostig plåtfjäril så den snurrar flera varv i ren desperation. Jag sålde den förra året samt året dessförinnan, men i år finns den tyvärr inte på försäljningsborden.


Rostig plåtfjäril, 3 st. 120:-


Crocosmia 'Lucifer', montbretia på svenska, sålde jag också, förrförra året, tror jag det var. Då var det få kunder som lockades av den och det är ju ofta så att växterna ser lite oansenliga ut i en liten kruka, men när man släpper dem fria i rabatten blir det något annat minsann.  Den glödande färgen passar fint till namnet Lucifer. Den är mindre härdig men om man gräver ner den djupt så klarar den sig fint. Jag har stoppat ner mina knölar på 
20-30 cm djup. 



Den underbara variegerade vassen skrev jag om i förra inlägget. Det är också en sån där planta som ser lite tveksamt snygg ut i en liten försäljningskruka, men släpp den fri i en stor kruka utan dräneringshål, så blir det något annat!

"Vass som trädgårdsväxt! Att odla vass i trädgården medför risker, den sprider ju sig! I en kruka utan hål, så att den får ordentligt med vatten, utvecklas den till en underbar terass-växt! Den blir ungefär 1,5 m hög och är vacker hela säsongen! Finns till försäljning!"

VÄLKOMNA till TORVAN på lördag! 

(Nästa lördag, 22/8, är Torvan stängd!)

/pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar