Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 22 maj 2016

Förberedelser

Det har varit en härlig dag i trädgården. Lagom varmt och mycket fågelsång! Kan det bli bättre! Jag trodde nog att att jag skulle hinna mera, men det tror jag alltid. Nästa lördag kommer ett trädgårdssällskap hit och jag vill självklart ha så fint som möjligt då. All fritid denna vecka kommer att spenderas i trädgården!


Det finns mycket att titta på här på Torvan just nu. Hoppas att blomningen kan hålla en vecka till!


Achlys triphylla hör hemma i bergen i nordvästra USA och blir upp till 40 cm hög. Så hög blir den inte här på Torvan men det gör inget alls. Jag tycker väldigt mycket om denna gracila växt och det gör inget alls att den "sticker". Den vandrar omkring lite och kan sticka upp lite här och där. Om det varit fuktigare och mer näringsrikt där den växer, skulle den säkert ha kunnat vara mattbildande.












Erythronium 'Pagoda' är jag också väldigt förtjust i! Den är lättodlad och så billig att man kan unna sig att köpa flera knölar att satta ihop så att man får en stor planta på en gång. Den kommer jag självklart att ha i höst i min löklista. 



En riktigt snygg Fritillaria står i stenpartiet!






Saruma henryi är lättodlad i mullrik lite fuktighetshållande jord i halvskuggigt till skuggigt läge. Bladen är lätt ludna och de ljust uppåtriktade blommorna lyser upp i skuggan. Saruma är ett anagram av Asarum. När namnsättningen var aktuell så tyckte man antagligen att den uppvisade likheter med Asarum.




Nästa lördag, den 28 maj kommer jag att 
öppna Torvan kl. 12.30 
eftersom jag får fint besök kl. 11.00. 
Varmt välkomna då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar