Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 14 april 2016

Bråttom, bråttom!

Förra helgen hade jag minisemester i Göteborg. Det var mycket trevligt och jag hann njuta ordentligt. Trädgårdsföreningen, Gerbianska, Göteborgs Botan och Peter Korns trädgård hanns med och det blev en perfekt och härlig start på trädgårdssäsongen. 

Bilder från Torvan just nu:


Blåsippan ute i backarna står! Och på Torvan också! Men vem har ätit några av blommorna?!





Lärk, Larix kaemperi 'Diana'. Jag tycker verkligen om denna lärk! Hon skulle bli en liten en, men det ville hon inte. Att få titta upp och se henne avtecknas mot himlen är så fint.






Alla blåsippor är vackra!



När jag gick i Trädgårdsföreningen blev jag lite besviken för det var inte så mycket som hade kommit i gång än och dessutom regnade det, men sedan blev det mycket roligare! Gerben var på plats på Gerbianska och han var som alltid supertrevlig. Dessutom var han vänlig nog att låta mig köpa sin sista Berneuxia! Så snällt! Nåja, ni får handla sådana ni också, men ni måste vänta tills hans nya fröplantor har blivit stora nog.




Sedan var det dags att besöka Göteborg Botaniska och det är alltid underbart! Jag har aldrig förr sett Botan så välbesökt. Där var massor av människor! Så kul! En liten besvikelse var det att restaurangen var stängd. Det fick bli en korv till lunch hos korvgubben utanför. Nåja, resten av besöket var fantastiskt! De har gjort massor av arbete överallt! Det är så fantastiskt välskött och snyggt och underbart överallt och att sedan komma hem till sin egen trädgård som inte är färdig inför säsongen, hmmm. Jobbigt!




En väldigt trevlig utställning med pärlhyacinter fanns i växthuset och jag tog flera hundra bilder. Till hösten ska jag köpa in pärlhyacinter! Många! Att "titta nära" på pärlhyacinter är jättekul! Det finns så många olika och så många är fantastiskt vackra!


När vi kom till Peter Korns trädgård så hade vi en sådan tur att han också var där! Han befinner sig ju ofta i Skåne eller ute på arbeten så det var verkligen kul! Han gav oss en rundtur i trädgården som var fantastisk! Det finns så oändligt många olika växter där och han har placerat allihopa på deras unikt egna perfekta plats. Man måste beundra denne man för den energi han besitter. Han har grävt ur en hel dal och också byggt ett eget stort grusberg. Tre år tog det med vanlig spade!



En Myosotis pulvinaris, en liten förgät mig ej från Nya Zeeland i Peter Korns trädgård.


Och för er som undrar om jag handlade av honom. Klart att jag gjorde! Mycket!



Nu är det BRÅTTOM BRÅTTOM med alla förberedelser inför trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar som startar nästa vecka på torsdag den 21 april. Jag har massor av trevliga växter som ska med till mässan och det ska skrivas etiketter och det ska packas! BRÅTTOM BRÅTTOM!
VÄLKOMNA till 
Torvans och Kullagårdens
 monter C09:51!



Corydalis malkensis kommer att säljas på Trädgårdsmässan.

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig start på säsongen!
    Hoppas det går bra på mässan och att du säljer så det knakar! Vi kommer troligtvis inte dit i år, men vi kommer givetvis till Torvan så småningom:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Så synd att ni inte kommer, men vi ses senare! Något att se fram emot! Kram!

    SvaraRadera