Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 3 april 2016

Badar i krukor!

Nåja, i alla fall nästan! Jag har bråda dagar ute i växthuset, för årets barrotade plantor har äntligen kommit. Ca: 1500 plantor måste krukas NU. En hel del klarade jag av i fredags och igår och nu väntar resten. Det är nästan så att jag hör hur de ropar på mig därute. Än så länge sitter jag i soffan med min kaffekopp men det har jag lite dåligt samvete för. Det är lika bra att sätta en faslig fart!



Anemone 'Wild Swan', en ljuvlig trädgårdsanemon med en otroligt lång blomningsperiod som sträcker sig från början av juli ända till frosten tar den. Den tål dessutom några minusgrader, så här på Torvan blommade den faktiskt ända till den starka kylan kom i december förra året.


 
Den vilda svanen kommer att säljas på mässan.



 Anemone nemorosa 'Pink Delight', vitsippa. Kommer att säljas på mässan.



Min balkong på Nordiska Trädgårdar 2013






Min balkong på Nordiska Trädgårdar 2014






Allium paradoxum var. normale, snödroppslök. Kommer att säljas på mässan.



Trollius 'New Moon', trädgårdssmörboll. Kommer att säljas på mässan

Det är märkligt hur trevligt det är att trycka ner händerna i jord igen! Frösådderna har ju också krävt jord under naglarna men inte i den här omfattningen. Det är härligt men lite tröttsamt att ha krukat massor men veta att man har tusen stycken kvar. Sedan dyker det STORA problemet upp. Var ska jag ha allting? De plantor som vaknat med skira skott ur vintersömnen, kan inte stå ute och växthuset är bara 10 kvadratmeter stort. Hmmm... Lite galen är jag!
Låda på låda!

Snart är det dags för trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö. Den 21-24 april startar våren på allvar för mig, för då börjar trädgårdssäsongen för Torvan. I år har vi samma monter som förra året C09:51, en långsmal monter i en av huvudgångarna. Jag hoppas att ni ska hitta dit! I år kommer Kullagården också att finnas på plats och det kommer att finnas möjlighet att både handla på plats och att beställa växtstöd i rundjärn. 


Hjärtligt VÄLKOMNA till 
Torvan och Kullagårdens 
monter C09:51!

Nu måste jag UT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar