Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 17 september 2012

Rhus ambigua, orientalisk klättersumak

Igår tog jag sticklingar på Rhus ambigua som är en jättefin klättrare från Asien med snygga höstfärger. Tyvärr brukar den ta lång tid på sig för att rota sig trots att den faktiskt har sugrötter på grenarna men den som väntar på något gott...


Den har tagit ganska lång tid på sig innan den har satt fart. Nog tog den två år på sig i alla fall, innan den började växa men det gör ju klätterhortensian också. Det kan man ursäkta en vacker växt, absolut!

Min Rhus ambigua har börjat klättra på en tall nära blötbädden där den är planterad. Den får lagom med fukt och står i ett rätt skuggigt läge men den ska tåla sol också. Även om jag inte har känt av det så kan man få utslag på huden eftersom den innehåller ett starkt allergent ämne.



Älggräset, Filipendula multijuga 'Hjördis' har blivit en så stor planta att jag har kostat på mig att dela på den. Det borde bli fina försäljningsplantor till nästa år.

Det här var en del av det jag pysslade i med i höstsolen igår. Idag är det mulet än så länge men om solen tittar fram i eftermiddag, vilket smhi lovar, ja då blir det  nya äventyr i trädgården.

Ha en skön måndag,
önskar pia!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar