Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 16 september 2012

Barr på barr

De två sista veckorna har tallarna fällt enormt mycket barr. Det ligger ett laget barr över allt i trädgården. Igår räfsade jag ihop några högar som ska tillvaratas senare. De ska användas som täckning till några av zonknäckarna. Apträdet behöver en rejäl hög.

 
 
 
Men det finns mycket som fortfarande är vackert i trädgården. Catalpans blad bleknar nu sakta och släpper igenom solljuset på ett härligt sätt.
 
 

 Och har ni någonsin tänkt på hur vacker färgen är på Miscanthus giganteus, elefantgräset?


Blommor finns det också fortfarande. Clematis viticella, inköpt för femton kronor på Bauhaus höstrea för några år sedan.

Välkommen till Torvan idag kl. 11-15. Jag har fortfarande massor av kul lökar till försäljning. Vad sägs om Colchicum speciosum album (vit tidlösa) och hundtandsliljor bland mycket annat? Nästa helg har jag också öppet men sedan startar höströjningen i trädgården. 
 
Nu går vi ut och njuter av sommarens sista suck! 
 

2 kommentarer:

  1. Det ska bli jättespännande att se hur det går för din brödgran! Bädda nu riktigt fint för honom. Vi håller tummarna.

    Det är en härlig dag - och vet du, vår knasiga katalpa (frö från trädet vid Karlaplan) har blommat oavbrutet sedan i juli.

    Men - SMHI hotar med frost i slutet av veckan här i vår kylslagna del av landet. Vemodigt. Vi sliter med att få in alla krukor med det känsligaste.

    SvaraRadera
  2. Åh, jobbigt med frost! Det är alldeles för tidigt men det är det ju alltid!

    Antagligen kommer mitt lilla träd inte vara lika snyggt som ert, efter vinterns vedermödor men man kan ju alltid köpa ett till! Men bra att ni håller tummarna!

    Nästa lördag ska det bli 1 plusgrad i Tullinge. Kan ju lika gärna bli 1 minus! Kul!
    /pia

    SvaraRadera