Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 5 september 2012

Apropå balkonger


Balkongväxter, eller krukväxter, kan vara mycket. Bara fantasin sätter gränser. Nåja, det var kanske ett lite för optimistiskt uttalande för visst är det så att det finns en massa växter som trivs dåligt i kruka. Men det är alldeles sant att vi många gånger begränsar oss onödigt mycket, i valet av balkongväxter.

Det finns så mycket att välja bland om man tänker lite friare. Vad är det som säger att man nödvändigtvis måste byta ut alla växterna efter vintern? Det går ofta alldeles utmärkt att plantera perenna växter, d.v.s. växter som klarar vårt klimat, i krukorna.

Tyvärr är gräset ovan inte ett sådant. Det kommer ursprungligen från det tropiska Östafrikas slätter så det är inte härdigt här i norden. Pennisetum setaceum 'Fireworks' är en ny variant av fontängräset som alldeles säkert kommer att dyka upp på många ställen, både i privata och offentliga planteringar.

Gräs, både perenna och ettåriga, är elegant och trevligt att ha i sina krukor, liksom ormbunkar och hostor (funkior). Att kombinera något som blommar med något vilsamt grönt är toppen tycker jag,

och ibland alldeles nödvändigt. Denna Begonia pendula behöver en lugn krukkompis för att framstå som så elegant som hon verkligen är. Förresten kanske hon ska vara i ensamt majestät istället.


Här är en alldeles ny petunia som vi antagligen kommer att se en del av nästa år. Är nytt alltid bra? Nix pix, jag gillar den inte alls. Alldeles för orolig och stökig, tycker jag.


'Sweetunia Mysterie' som denna petunia heter, gillar jag bättre. Den är antagligen väldigt snygg att kombinera med en rödbladig växt och något limegrönt, tror ni inte?

 'Garden Bumlebee' är bara en av väldigt många "svarta" petunior. De är alla sammetsglänsande och underbara.
 
Nog med balkongväxter för idag,
tycker pia.
 
Ha en bra dag!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar