Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 9 maj 2011

Växtutställning på Bergianska


Nästa lördag är det växtutställning och växtmarknad i Bergianska trädgården. Det är Sällskapet Trädgårdsamatörerna som ordnar och det brukar vara så trevligt. Bra väder är det dessutom nästan alltid. Jag har varit med i många år. Dels säljer jag växter tillsammans med mina STA-kompisar utanför Gamla Orangeriet och så brukar jag alltid försöka få med mig lite växter till utställningen som äger rum i lokalen bredvid kaféet. Förra året hade jag med mig bl. a. en Callianthemum anemonoides. Den fick jag första pris för.




Lewisia tweedyi har slagit ut med sina första blommor. Jag älskar Lewisia. Kanske för att de alltid har trivts så bra här i trädgården. De vill ha ett väldränerat läge och det får de här på sandåsen.






Igår hade jag en heldag i trädgården och nu har jag en myr. Jag byggde alltså en myr. Det finns inte en chans att ha de där riktigt fuktälskande växterna här på sandåsen utan särskilda åtgärder. Jag hade en plåtring från Kullagårdens Smide liggande och nu gjorde jag äntligen den där myren som jag funderat över så länge. Det blev en pytteliten myr, bara 1 meter i diameter, men ändå. Jag har tidsbeständig plast i ringen. Heter det så, byggplast som inte bryts ner? Sedan grov torv blandat med lite sand och grus i ringen. Än finns där inga växter så ni får vänta på bilder. Jag har i alla fall hjortronplantor som väntar på plantering.

2 kommentarer: