Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 31 maj 2011

Kontraster i trädgården

Att klippa buskar och häckar och att utnyttja växters sätt att växa, tillför mycket till utseendet i trädgården. Det är svårt att kombinera mångfald med snygg design och för att lugna ett oroligt intryck kan man beskära och klippa.


Genom att stamma upp, ta bort onödiga grenar, förstärker man också trädens formspråk.


Det behöver inte vara några ovanliga, märkvärdiga växter man ger sig på att klippa. Att börja med att klippa i en smällspirea eller någon annan vanlig buske kan vara en god idé. Gärna någon växt som växer till sig snabbt och som man kan rätta till om det inte blev så snyggt första gången.

Själv är jag inte så förtjust i föreställande, klippta former. Jag föredrar ett enkelt, rent formspråk. Men denna lilla nyckelpiga är ganska så söt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar