Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 3 april 2011

Många växtstöd!

Det ligger massor av växtstöd i snön! Efter trädgårdsmässan lastade Kullagårdens Per Johannesson av massor av stöd som ska säljas här på Torvan. Nu känner jag mig rik. Det gör jag alltid efter en leverans från Per. Det är så trevligt att kunna erbjuda mina kunder så bra grejer. Per tillverkar stöd för de flesta behov som kan uppstå i trädgården.

Dessutom har han lastat av ganska många fåglar på pinne att sticka i marken. De är så himla fina. Små trädgårdsbord och marschallpelare finns här också. Det är helt nya produkter som sålde bra på trädgårdsmässan. Kul!




 Idag måste jag att försöka att hinna med att skola om Törnrosas kjortel. Törnrosas kjol alltså. Rhodochiton atrosanguineus är dess botaniska namn och båda namnen är långa och har rejäl dignitet. Det har den gjort sig förtjänt av! Jag älskar denna slingerväxt från Mexikos skogar. Den bildar ca: 3 meter långa slingor med riktigt häftiga blommor med väldigt ovanligt utseende. Man måste så den riktigt tidigt för att den ska hinna utvecklas i tid för att blomma rikt under sommaren. Första januari är ett utmärkt datum. (Jaha, då vet ni vad jag gör på nyårsdagen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar