Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 30 april 2020

Torvan, öppen 2 maj kl. 11-14

Narcissus rupicola ssp. watieri, snöjonkvill

Den ljuvliga snöjonkvillen, en 10 cm hög narciss med en snövit blomma på var stjälk, blommar. Den har sitt ursprung i Nordafrika och den här vintern har varit skonsamt mild. Jag grävde ner lökarna i september och får min belöning nu. Den är ljuvlig och jag håller tummarna för att den vill stanna hos mig.

Vi har haft två frostnätter nu och jag har inte varit ute i trädgården och tittat. Växterna brukar klara sig fint om inte temperaturen sjunker alltför mycket, men lite nervöst är det. Förra våren hade jag bl.a. många Trillium albidum på försäljningsborden då det blev riktigt kallt och själv var jag inte hemma så att jag kunde skydda och täcka det som var som mest ömtåligt. När jag sedan kom hem från Japan var det bara att plocka bort det som såg alltför eländigt ut, och det var ganska mycket det. Jag var tvungen att spara de växterna till försäljning i år istället. Nu står de där på försäljningsborden igen och jag har täckt dem inför de här två nätterna. Lite senare ska jag gå ut och kika och förhoppningsvis har de klarat sig. 


Narcissus 'Sailboat'



Narcissus triandrus 'Angel's Breath'

Jag har planterat ganska mycket narcisser i trädgården. De är ljuvliga och det finns mycket att välja bland. Rådjuren (läs odjuren) bryr sig aldrig om narcisser och det är vilsamt. Jag har tillräckligt med växter som jag sprayar med Trico Garden med. Ja, tulpaner också! Det funkar fint med Trico Garden, det räcker att spraya två gången, den första gången måste vara precis när de smaskiga bladen kommer upp i mars, sedan en gång till och du får njuta av tulpanblomningen.

Narcisser har ett väldigt graciöst växtsätt, tycker jag. Bladen är smala och blomman nickar oftast lite elegant.

Bilden nedan tog jag  förra året i en trädgård på hög höjd nära den sovande vulkanen Fuji. Inget överdåd av en massa narcisser men en oerhörd elegans i den kombinationen, tycker jag! Det är inte alltid så att man behöver en massa blommande växter. Ibland är det så att "less is more".



Muscari, pärlhyacinter, brukar man plantera i mängd men icke så med denna ljuvligt söta rosa variant. Muscari 'Pink Sunrise' är dyr så hennes lökar stoppar man inte ner i mängd men ibland är det bra mycket gulligare med några få. Tycker jag!

På lördag är Torvan öppen igen och på försäljningsborden finns ett urval av växter som jag tycker är underbara.

Det är faktiskt så att vi har några få växtstöd kvar också, bland annat pionstöd. 

VÄLKOMNA till Torvan 
på lördag 2 maj 
kl. 11-14!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar