Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 20 april 2020

Torvan öppnar på lördag! Välkomna lördag 25/april kl 11-14!

Jag har bestämt att jag ska tjyvöppna, alltså öppna tidigare än vad jag sagt, redan nästa helg får det bli! 



Dvärgkörsbäret Prunus incisa 'Kojou-no-mai' blommar vackert nu! Det japanska sortnamnet 'Kojou-no-mai' betyder dans på sjön, och när man ser blomningen så här mot en blå himmel förstår man varför det fick detta namn!




Jag har haft öppet den här helgen också, men bara för dem som skulle hämta sina beställda växtstöd, och det är väldigt tydligt att trädgårdssäsongen är igång!

Enligt SMHI så ska våren komma på allvar den här veckan och nu är det full fart i trädgårdarna! Själv försöker jag hinna att vårstäda och gödsla, det är bråttom med att hinna gödsla innan det är för sent. Det är inte så lätt att lägga ut kogödsel när växterna har växt på sig ordentligt. 

Vattna måste jag göra! Det är torrt i markerna och i trädgården. Här på östkusten har vi oftast torra vårar och jag vattnar tidigt i trädgården. Idag ska jag ta en runda med vattenslangen. Den pyttelilla dammen, den som jag kallar pölen, är helt torrlagd. Den ska fyllas, för fåglar och insekter behöver också vatten.

Jag pratade om bin och andra pollinerare med några av mina kunder igår. Jag har många olika namnsorter av vitsippor på försäljningsborden, och en av kunderna tyckte att hon inte ville köpa av de olika fyllda sorterna för binas skull. Hon valde istället bland dem som har pollen. En fin och god tanke, vi ska tänka på insekterna! Nu älskar jag ju mina fyllda vitsippor, och har inte dåligt samvete för de fyllda former av blommor jag har i trädgården, men jag ska i år inte heller ha dåligt samvete för maskrosorna som finns i mängd i gräsmattan (läs mossmattan). En annan av mina kunder pratade om att hon skulle försöka övertala sin man att låta bli maskrosorna tills de blommat över. 


Anemone nemorosa 'Virescens' 
Här har kronblad, ståndare och pistill omvandlats till blad.




Anemone nemorosa 'Green Fingers'




Anemone nemorosa 'Pink Delight'




Anemone nemorosa 'Thekla'


 Anemone nemorosa 'Vestal'

Oftast blommar fyllda blommor utan pollen längre än de med pollen. Många blommor tappar sina kronblad så snart de är pollinerade. Kronbladen ska ju locka pollinerare, och de behövs inte längre när jobbet är gjort.



Narcissus 'Sailboat' blommar just nu.

Och Trillium albidum, (vitt jättetreblad,) är på gång!


Varmt välkomna
 till Torvan på 
lördag kl. 11-14!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar