Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 2 mars 2019

En försmak av vår

Jag har spenderat en vecka i Lund och vilken enorm skillnad det var i väderläget! Där är det vår på riktigt!



Crocus tommasinianus, snökrokus



En av dagarna gick jag runt i Lunds botaniska trädgård och njöt. Där fanns massor av krokus och annat trevligt att titta på.




När vi åkte hem igår så var det snöfritt nästan överallt där vi åkte. Det har smält rätt mycket under veckan som gått. Det var bara i norrsluttningarna som det ibland låg kvar lite snö.



Vintergäck, Eranthis hyemalis



Snödroppar, Galanthus nivalis




Men sedan när vi klev in i vår trädgård här i Tullinge så möttes vi av detta! Hur kul är det på en skala?! Suck! Fast det visste jag ju, att det skulle vara så här. Vi bor högt och trädgården sluttar svagt mot norr, men visst är det trist när man väntar så ivrigt på våren som jag gör.





Nåja, jag har gjort årets första ogräsrensning redan, även om det inte var i den egna trädgården. Det finns i alla fall någon liten fördel med att ha barn och barnbarn boendes långt söderut.





Pinus contorta 'Chief Joseph' en bländande gul tall under vinter och vår. Trevliga växter finns även i barnets trädgård!

I morgon säger SMHI att det ska snöa! Hmmmm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar