Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 17 mars 2019

Vårkrukor med penséer!

Äntligen kan man sätta ut några penséer på trappen här i Stockholmsområdet! Temperaturen där ute kan fortfarande sjunka  ner till en kyla som de inte tål, men penséer är tåliga, 4-5 minus klarar de, och om man planterar i en inte alltför stor kruka så går det ju fint att lyfta in den inför de nätter som man misstänker kan bli för kalla. 



Jag väljer färgstarka penséer nu i mars! Allt är så grått och brunt och färglöst där ute, men att möta en kruka med pigga, söta och färgstarka ansikten som tittar på en när man kommer hem är underbart!





Jag väljer alltid de småblommiga!




Igår var det årsmöte för STA i Stockholm, d.v.s Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Förutom själva årsmötet så fick vi lyssna till två av Stockholmskretsens medlemmar som besökt Tromsös botaniska trädgård. Vi fick se fantastiska bilder på fantastiska växter! Det blev en mycket trevlig eftermiddag!



Dessutom hade jag en otrolig tur i lotteriet! Jag fick med mig sju krukor med vårblommor hem!



En Primula vulgaris i en läcker rosa/aprikos färgton var mitt första val från det välfyllda vinstbordet. Färgen på fotot är inte riktigt rättvisande. Den har mer aprikos i sig än bilden visar. Nu gäller det bara att den överlever tills det är dags att planera den där ute. Primula vulgaris är en tålig perenn som klarar det mesta utomhus, men att ha den inne brukar alltid sluta i katastrof. Jag ska nog sätta den i växthuset, för där brukar de klara sig bättre.

Idag är det ett riktigt eländigt väder! Hela förmiddagen snöade det och garagetaket var vitt. Nu regnar det istället. 


☂☂☂☂☂☂☂☂


Det är alltså en perfekt dag att göra i ordning en vårkruka att sätta ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar