Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 6 augusti 2018

Löklista, växtstöd, perenner och prydnader till trädgården

Tack för en mysig helg i trädgården, ni som kom till Torvan! Nu är nya växtsäsongen igång och som bevis på detta kom det lite regn. Åskan som gick igår var mäktig men som tur var kom den sent. Jag stängde faktiskt 20 minuter tidigare än jag borde. Det dundrade förskräckligt och efter att de sista tre kunderna hade handlat färdigt så stängde jag resolut. Jag är rädd för åskan, så det så, och efter att i helgen ha läst om två som råkat riktigt illa ut...


Jag har en trevlig löklista som jag sprider via mejl till dem som brukar handla av mig. Om jag har missat någon, skriv ett meddelande till mig så får du genast listan samt bilder och växtbeskrivningar i din mejlbox. Jag skickar inte lökar för jag har inte avtal med posten och då blir det dyrt. Man får hämta här på Torvan eller så kanske man har en kompis som kan hämta. Jag kan också leverera din beställning på Höstfesten i Bergianska trädgården Stockholm första söndagen i september.


Allium paradoxum var. normale, snödroppslök, finns på listan och den har funnits på min lista i många år. Den är en underbar liten lök som jag hittills inte förmått mig att strunta i.



 Dessa sorter finns på årets lista. Mejla mig gärna så får du mer info! 

Allium atropurpureum Mörkt vinröda bollar på 80 cm höjd. Mycket vacker!

Allium paradoxum var. normale Snödroppslök, lååång blomning.

Allium zebdanense Majlök, ljuvlig! Lyser upp i torr skugga. Eller i sol!

Colchicum 'Waterlily' Tidlösa. Tätt fyllda lila juveler till höstrabatten.

Crocus ancyrensis (Golden Bunch) Lysande guldgula! Glädjespridare!

Crocus chrysanthus ’Cream Beauty’ Milt gul krokus. Favorit!

Crocus 'Vanguard' Underbar och storblommig! Något att vänta på!

Erythronium 'Pagoda' Gul hundtandslilja, underbar!

Fritillaria acmopetala Klocklilja i gulgrönt m. bruna ränder, lättodlad.

Fritillaria meleagris Mix Kungsängslilja. Elegant och lättodlad i lite fuktigare läge! Stora knölar!

Fritillaria michailovskyi
Mörkt plommonfärgad klocklilja m. gul kant. Söt!

Iris reticulata 'Alida' Himmelsblå doftande våriris.

Lilium 'African Queen' En orange drottning med fantastisk doft! 

Lilium martagon ' Claude Shride' Krollilja. Mörkt vinröda blommor. Elegant! Exklusiv

Lilium martagon ' Gaybird' Rosa krollilja, vinröda/krämfärg. fläckar. Exklusiv!

Lilium martagon 'Pink Morning' Ljust rosa krollilja, mörka fläckar. Exklusiv!

Muscari azureum Blå pärlhyacint. Tidigast i blom. Sååå snygg!

Muscari latifolium 'Grape Ice'
Pärlor i röd vindruvsfärg med vit tofs! Exklusiv!

Muscari 'Siberian Tiger' Vita pärlor, doftande!

Muscari 'Pink Sunrise' Mjukt rosa blommor. Ovanlig, exklusiv!

Narcissus minor 'Little Gem' Miniatyr, gul, underbar, 15 cm hög.

Narcissus 'Snow Baby' Vacker, rent vit, miniatyr. 20 cm hög. 

Narcissus 'Tahiti' Dubbel gul med lysande orange segment.

Tulipa batalinii 'Bronze Charm' Botanisk tulpan. Gul, lätt bronserad. 10-20 cm hög.

Tulipa batalinii 'Honky Tonk' Stadig, elegant, blekt gul 10-20 cm hög.

Tulipa humilis 'Persian Pearl' Lysande vinröda blommor. ca:15 cm hög.

Tulipa praestans 'Shogun' Intensivt orange med tunna, tunna röda nerver.

Tulipa 'Evergreen' Häftigt lysande grön! Lång blomtid! Sen. Stadig! 

Tulipa 'Paul Scherer' Mörkare än så här blir det inte! Den absolut "svartaste" tulpanen just nu. Sen. Stadig!

Tulipa 'Burgundy' Mörkt violett, liljeblommande. Elegant!



Fritillaria michailowskyi, en liten söt klocklilja för väldränerat läge. Lättodlad.



Muscari azureum Antagligen den tidigast blommande pärlhyacinten om våren. Annorlunda på det sättet att pärlorna är öppna små klockor. Ljuvlig!


Tulipa humilis 'Persian Pearl' en liten botanisk tulpan som förefaller randig i knopp eftersom kronbladen är ljusa på utsidan.



Tulipa praestans 'Shogun'  är fantastiskt lysande orange och kronbladen har en liten mörkare nervatur. Så himla snygg!


Nästa helg den 11-12 augusti kl. 11-15 är Torvan öppen igen. 
VÄLKOMNA! (Helgen efter det, 18-19 augusti, är det stängt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar