Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 30 juli 2018

Öppet lördag-söndag 4-5 augusti!

På onsdag blir det augusti och trots att sommaren varit så fantastiskt ur semestersynpunkt, (inte växtmässigt eftersom det har varit extremtorrt) så har dagarna gått så snabbt! Fast det säger jag varje år! Semesterdagar förflyter alltid snabbt, så är det bara!



Krolliljorna har blommat över för i år men på min löklista finns tre nya att beställa för nästa års njutning. En av dem är en av de mörkaste som finns Lilium martagon 'Claude Shride' och de andra två är rosa men helt olika varandra, Lilium martagon 'Gaybird' och Lilium martagon 'Pink Morning'.

Jag har skickat ut min löklista via mejl men om du inte fått den, kontakta mig så får du den genast!



Katalpan, Catalpa bignonoides 'Aurea' har jag varit tvungen att stödvattna många gånger denna sommar. De stora bladen gör att den tappar mycket vätska i solen och värmen. Tack och lov att vi inte har vattenbrist i Stockholm!

Det är ganska mycket i trädgården som uppvisar torkskador, man hinner inte vattna så att det räcker!



Förra året sålde jag montbretia, Crocosmia 'Lucifer'. Det var inte många som vågade köpa när jag berättade att den var lite dåligt härdig och tipsade intresserade om att gräva ner den djupt. Synd, för den är fantastisk och i år har jag massor av montbretia eftersom jag grävde ner alla, som jag inte sålde, här på Torvan. 

Välkommen till Torvan igen på 
lördag-söndag
kl. 11-15! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar