Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 22 augusti 2018

Planteringstider

Öppet på Torvan 25-26 augusti!

Tänk att augusti snart är över! Sommaren kändes oändlig i år, men nu har den höga klara augusti-luften gjort sitt intåg. Och det är underbart! Inte just att sommaren lider mot sitt slut, jag skulle gärna ha mer sommar, men ökenhettan är jag inte förtjust i och de flesta växterna gillar den inte heller. Nu kan man äntligen göra något i trädgården igen!

Det är perfekt tid för nyplantering och snart får jag leverans av alla lökar och knölar som ska sättas för nästa års blomning. Jag börjar nästan så smått att längta efter våren. 



Fritillaria michailowskyi en söt liten klocklilja för stenpartiet.


Muscari azureum, väldigt tidigblommande med lite annorlunda utseende på "pärlorna" som är som öppna klockor. Ljuvlig färg!


Tulipa humilis 'Persian Pearl' är en vacker liten vildtulpan som nästan ser randig ut innan den slår ut. I utslaget tillstånd är färgen lysande vinröd.

Tulipa praestans 'Shogun' är starkt och lysande orange med ett fint nätverk av mörkare färg i nätet. 


Sommarminnen:

En enkel midsommarkrans. 


Sommarkrukorna på trappen. 



Välkomna till Torvan i helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar