Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 31 januari 2015

Torvans växtlista för 2015

Jag har precis färdigställt växtlistan till detta års försäljning här på Torvan. Datorn ligger i mitt knä och jag undviker att titta ut, för där snöar det ymnigt just nu. Det är mycket roligare att pyssla med planering inför växtsäsongen som snart är här! Våren väntar runt hörnet! Snart, jo men faktiskt, kommer det nya året att sätta fart nu. Januari månad sniglar sig fram men idag är det den allra sista dagen i januari och det måste man bara fira! Det kommer att serveras en extra god middag här idag för att fira denna dag! Januari och februari tillhör inte mina favoritmånader precis.

Min egen nyinköpta lilla hostaplanta 'Risky Business'. Till våren kommer sådana att finnas till försäljning på Torvan.


Den dubbla blodörten Sanguinaria canadensis 'Multiplex' under tidig vår 2014.  Till försäljning 2015!


Snödroppslöken  Allium paradoxum v. normale, till försäljning 2015.


Vivan Primula 'Fransisca', till försäljning 2015 


Cypripedium 'Philip' kan du beställa. Se det förra blogginlägget.


Som sagt, växtlistan är klar och snart kommer den att ligga på hemsidan http://www.torvan.nu/. Listan är egentligen inte komplett, Vi har växter som inte finns med på listan, men det är svårt att minnas exakt vad som finns där ute. Det finns fler kuliga växter än de som är listade. Sedan kan det ju faktiskt vara så att en del av vad jag listat inte har mått så bra under vintern, det kommer jag ju i så fall, att upptäcka senare. Jag har i alla fall ansträngt mig för att få med alla de växter som kommer med nya leveranser under vårvintern.

Detta är en liten tjuvkik på en liten, liten del av vad som kommer att säljas på Torvan i år.
Klicka på länkarna så får du se hur de ser ut. Jag har inga egna bilder på dessa växter.

Helleborus orientalis 'Ellen Double Picotee'

Geranium 'Summer Skies'     


Hemerocallis 'Schnickel Fritz'

Hosta 'Gypsy Rose'

Iris germanica 'Black Dragon'

Iris germanica 'Sultans Palace'

Paeonia 'Buckeye Belle'

Trillium nivale
                                                


Ha en fortsatt trevlig helg!
önskar,
pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar