Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 12 september 2014

Milda suckar

Sommarens sista suck! I morse klev jag ut barfota i nattlinne med hunden, och det var verkligen inga problem. Milt väder och solen lyste genom morgondimman. Härligt var det, men tyvärr lite för fuktigt för att sätta sig på trappen med kaffekopp i hand och hund i knä. Så brukar vi spendera en stund av morgnarna under sommaren, Iza och jag.



Echinacea 'Virgin'




I veckan, en sen eftermiddag, krukade jag och hunden upp en massa dubbel blodört, Sanguinaria canadensis 'Multiplex', och det var lika underbart väder då. Jag satt direkt på marken, och det var härligt, men när jag reste mig för att gå in var jag alldeles blöt om baken. Höstfukt! Utmärkt! Växterna mår bra och svampen också.




Jag har som vanligt inte hunnit allt vad jag hoppades under sommaren. Jag hade tänkt att plantera en hel del nya växter, men det var lika bra att jag inte hann, för värmen och torkan hade inte varit den bästa starten för plantorna. Nu däremot, det är perfekt planteringsväder.

Idag fick jag besked om när resten av min lökleverans kommer. Det blir på måndag, så av mina kunder som väntar på sina Leucojum vernum, snöklockor, kan alltså komma och hämta sina lökar och knölar nästa söndag. Tyvärr fick jag också besked om att Narcissus romieuxii 'Julia Jane' och Iris winogradowii inte kom, fast jag kommer i gengäld få en massa annat kuligt eftersom jag inte kunde hålla mig från att göra en fyllnadsbeställning.




Just nu minns jag inte vad denna klockvippa heter men ni får nöja er med bilden för jag orkar inte gå ut för att kolla. Jag tycker i alla fall att den är underbar, så jag vill dela den med er.




Heuchera 'Paprika', en alunrot med tropisk hetta. Bilden gör den inte rättvisa!



Heucherella 'Burnished Bronze', en klockvippa med blanka, mörka blad.


Jag har massor av snygga alunrötter och klockvippor till försäljning på söndag. Imorgon lördag har jag stängt.

Nu kommer jag ha Torvan öppen två dagar till och sedan stänger jag Torvan för säsongen.

Torvan är öppen:
Nu på söndag, 14 september kl. 11-15
 Nästa söndag, 21 september kl. 11-15 

VÄLKOMNA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar