Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 6 juli 2014

Nytt och spännande!

En semestervecka har förflutit. Snabbt gick det, men jag hunnit med en hel del trots allt, bl. a. ett trevligt besök hos en trädgårdskompis med kaffe och guidning i trädgården. Det är jättekul att se andras trädgårdar! Ni som åkte runt bland Tusen Trädgårdar hade en härlig söndag förra veckan. Jag som hade trädgården öppen, får lov att hitta andra tillfällen att åka runt.


Då kan man hitta växter som man inte tidigare blivit bekant med. En ny bekantskap för mig, sedan förra sommaren, är Chrysogonum virginianum 'Andre Viette'. Chrysogonum virginianum har sitt ursprung i östra USA. Den kan placeras i full sol till djup skugga, och den föredrar en fuktighetshållande humusrik jord. Min planta är placerad i sandjord men den mår, trots detta, bra. Den faktiskt är inte ett dugg kinkig med vare sig läge eller kvalitet på jord. Den är ca 10 cm hög och blommorna lyser som små solar.


När jag var på Irland i maj så såg jag en massa fantastiska ormbunkar och i en plantskola hittade jag sedan denna snygging Polystichum setiferum 'Congestum'. Jag köpte en kruka, och det var en rejäl kruka som gjorde att den redan tunga resväskan faktiskt blev för tung. Men vad gör man när man "måste ha". Det får helt enkelt gå! Rotsystemet var så kompakt att jag inte ens kunde köra in en pekfinger i rotklumpen. Jag försökte att ta bort en del av jorden från plantan för att få ner vikten, men det gick absolut inte. När jag sedan väl var här hemma och redo för plantering, så upptäckte jag att jag redan har denna sort. Dessutom i två exemplar! Denna ormbunke har jag en gång för länge sedan, köpt som två småplantor utan namn, och nu har jag alltså tre stycken stora plantor. Jag är rik, jag!


Jag har fått leverans på en massa små spännande plantor denna vecka och jag krukar plantor en masse, och skriver etiketter så pennan glöder. Ca 1000 plantor ska krukas och det måste gå snabbt, för de små pluggarna torkar fort i sommarvärmen.

Här är tre av de 22 nya sorter som jag har pysslat med:

Anemone 'Wild Swan'            
Den underbara vita anemonen som blommar superlänge eftersom den är en korsning mellan tidigblommande och senblommande anemoner.

Brunnera macrophylla 'Sea Heart'
Denna kaukasiska förgätmigej ska vara den hittills tidigast blommande sort som tagits fram. Den är en förbättrad 'Jack Frost' och har ett underbart silvrigt bladverk med mycket vacker, mörkt grön nervatur. Dessutom ska blommornas knoppar vara rosa-lavendelfärgade som sedan övergår till himmelsblått.

Hakonechloa macra 'Naomi'
Ett nytt hakonegräs på Torvan, som under sommaren liknar 'Aureola' men under hösten får djupt rödlila toner.


Nu ska jag gå ut för att vattna. Tur att inte allt behöver vattnas! Sedan är jag bjuden på trädgårdslunch hos goda vänner! 

Hoppas att ni alla får en lika trevlig söndagseftermiddag som jag kommer att få!

/önskar pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar