Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 30 juni 2014

Tack för igår!

Gårdagen var en jättehärlig dag! Det var Tusen Trädgårdars dag och ungefär 60 trevliga personer hittade hit. Jag tror att jag hann prata lite med alla och i alla fall hälsa alla välkomna! Jag svarade på många frågor om vilka växter som finns i trädgården och jag hade roligt!

Det var också avslut för Torvans vår och försommar-säsong, ett pampigt avslut minsann. 
Nu semesterstänger vi en månad. 


Paeonia 'Raspberry Sundae' nickade lite igår, eftersom det hade regnat under natten till söndagen.


Juli ska ägnas åt att lugnt ligga i en solstol i trädgården... eller inte. Så blir det aldrig och nu handlar det inte om vädret utan om att jag alltid hittar något att pyssla med. Det finns alltid nya projekt att roa sig med, samt att vattna förstås, och att blogga! Ni ska få rapporter då och då, om hur juli framskrider.



Underbara perennen trebladsspira, Gillenia trifoliata var det många som beundrade. Många ville ha och det är inte så konstigt. Gillenian är ljuv men samtidigt pampig där hon står med sin sky av vita fjärilsblommor.


 

Det stora fågelbadet lutar lite efter att jag har bytt vatten i det. Jag tror inte att fåglarna bryr sig. Koltrastarna brukar gladeligen bada ändå.


Igår badade de inte eftersom de flytande ljusen brann hela dagen.




Kornellen Cornus kousa 'Satomi' med sina rosa blommor.




De nya årsskotten på Rhododendron bureavii.



Fotbladet Podophyllum 'Spotty Dotty' med några av sina 77 blommor.





Sambucus nigra 'Black Lace' blommar och endera dagen ska jag göra rosa flädersaft. Det är semester!

VÄLKOMNA TILLBAKA I AUGUSTI!

2 kommentarer:

  1. Efter din semester bara "måste" jag till dig! Överallt ifrån alla håll och kanter hör jag om hur vackert du har! I går på Tusen trädgårdar var det flera som har varit hos dig och rekommenderade. Teppi säger att vi ska och idag berättade min arbetskollega( J. Bonde) återigen att han varit hos dig i går och med massa lovord rekommenderar... Så nu vet du, bankar på porten efter din semester!

    SvaraRadera
  2. Du är så väldigt välkommen!!! Tacka Johan från mig och hälsa Teppi! Vi ses! Porten kommer att stå öppen!

    SvaraRadera