Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 3 juni 2014

Det var bättre förr!

Tja, verkligen inte allt så klart, men nog är det väl lite konstig ordning med detta slit- och slängsamhälle! Mannen skulle åka och köpa nytt hjul till skottkärran men upptäckte att det var billigare med en helt ny skottkärra än att  bara köpa ett nytt däck! Ut med det gamla och in med det nya!

 Nu ska jag visa er lite av vad jag såg på Irland när jag var där i början av maj. Det passar så bra att visa Irlandsbilder just idag, för gullregnet har precis slagit ut och nu är vi nog ikapp, eller åtminstone nästan ikapp Irland när det gäller sommarväxtlighet. Vi gissade att Dublin låg tre veckor före oss och det stämde bra.

I de privata trädgårdarna såg vi mycket tulpaner. De band ihop många perennrabatter på ett väldigt trevligt sätt och svävade ofta lite högre än de andra växterna. När vi frågade, berättade trädgårdsägarna att de köpte nya tulpaner varje år och det är faktiskt en god idé. Visst finns det tulpaner som kommer tillbaka men de flesta behöver man förnya.



I en av trädgårdarna såg jag flera av de tulpaner jag har på min egen löklista, de som jag kommer att sälja av i slutet av sommaren. Här är Tulipa 'China Town' och den kommer tillbaka! Det är tre år sedan jag stoppade ner mina lökar och de blommar fortfarande snällt. Bladen har en läcker vit kant.




Det här tror jag är Tulipa 'Cummins', som jag också kommer att sälja av i höst. Färgen är läckert rosalila och blommorna är krispigt fransade.




Här är en av de läckra mörka, nästan svarta tulpanerna. På min lista kommer Tulipa 'Black Hero' att finnas. Den är riktigt mörk och dessutom fylld.

Den trädgård där jag hittade "mina" tulpaner, ägdes av ett mycket trevligt äldre par som bjöd in oss i köket på en kopp te. Det kom en liten skur och de tyckte att vi behövde värma oss. Vi satt i deras kök,
30 personer och njöt av teet, men ännu mer av det fantastiska värdparet.




I en fönstersmyg i köket, stod denna soffa och som ni ser så slutade det snart att regna och vi kunde gå ut i trädgården igen.




Ett återkommande växtval i trädgårdarna var alla möjliga sorters ormbunkar. Här är en trädormbunke och det hade varit mycket trevligt att kunna ha sådana  här på Torvan, men tyvärr, det är bara att glömma, de klarar sig inte i Tullinge.




Ett annat återkommande inslag i trädgårdarna var häckar och murar. Denna idegranshäck i en vanlig villaträdgård skulle jag också VÄLDIGT gärna ha! Vilken höjd, vilken klippning!




Vi såg trädgårdspynt också. 













En sådan här dörr vill jag också ha!

Clematis montana hängde på murarna överallt! Jag har testat en Clematis montana en gång men den dog. Jag ska nog försöka en gång till! 







Välkommen till Torvan i helgen! Jag kommer att ha extra öppet på fredag eftersom det är den sjätte juni och Sveriges nationaldag. OCH så är det Trädgårdsamatörernas dag! Det ska firas!

Välkomna fredag-söndag 11-15
hälsar 
pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar