Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 27 juli 2014

Bråda tider

Nästa helg, 2-3 augusti, öppnar jag Torvan igen, och jag håller på att duka upp en massa nya plantor på försäljningsborden. Jag har fått hem en massa trevligheter som jag hoppas att ni ska gilla. Arbetshastigheten är väl lite långsam eftersom det är så varmt, och man måste vattna hela tiden. I små plastkrukor torkar jorden snabbt. 

Några som däremot arbetar febrilt, är humlorna! Det är ett lite bekymmersamt läge för våra insekter, vi måste göra vad vi kan, ni vet ju hur populärt det är att bygga insektshotell. 

En växt som humlorna är mer än överförtjusta i, är silvermartorn, Eryngium giganteum. När jag gick förbi med kameran räknade jag till 20-25 humlor som lyckligt tumlade omkring. 






Jag passerade också min lilla myr med kameran




och såg en liten fluga som stod och tvekade... Stackarn! Men växterna måste också ha mat.




 Flera stycken av den otroligt mörka Lilium 'Cherubino' har slagit ut. 




Jag älskar riktigt mörka liljor och 'Cherubino' har blivit en favorit!



Lagom till nästa helg har fler liljor slagit ut! Jag ser fram emot att träffa er då! 
Välkomna till Torvan
2-3 augusti kl. 11-15!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar