Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 7 juli 2014

Två halvgräs

Gräs är en otroligt underskattad trädgårdsväxt! De bidrar verkligen med färg och form i trädgården.

Carex är ett halvgräs men vi skiljer ofta inte på gräs och halvgräs. Halvgräsen har inte ledknutar som gräsen och stråna är inte ihåliga och runda utan hela och oftast är de trekantiga.

Det finns ofantligt många sorters Carex och de finns i nästan hela världen.

Carex elata 'Aurea' är absolut ett av mina favoriter, men jag har många. Carex elata 'Aurea' är ett gracilt svepande, men ändå stadigt gräs, förlåt, halvgräs, som behöver fuktighetshållande jord. Vissa kloner vill t.o.m. helst stå i vatten. Det har en underbar gul färg i sol och i skugga blir det mer limefärgat. Det blir 40-60 cm högt.

Precis idag, har jag upptäckt att det har smala mörkare gröna kanter. Det har jag inte sett tidigare.


Här har trädgårdsägaren velat stöttat sitt gräs men det behövs verkligen inte.






Carex umbrosa är också ett underbart halvgräs. Många känner till namnsorten 'The Beatles' som har lite ostyriga kalufsliknande blad.

Jag tycker bättre om den rena arten Carex umbrosa, eftersom det ser mer "städat" ut.
Carex umbrosa trivs bäst i fuktighetshållande jord, i halvskugga och det blir ca: 15 cm hög och bildar täta tuvor.


 På båda sidorna av det snygga fågelbadet växer täta tuvor av Carex umbrosa.


När jag öppnar igen i augusti kan ni, som blivit sugna på de två snyggingarna, köpa dem här på Torvan.

Nu ska jag gå ut i solen och kruka fler växter. Vi har en underbar sommardag! Hoppas att ni har detsamma!

Ut och njut! 
Men bara om ni vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar