Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 24 februari 2014

Vårtecken!


Crocus 'Herald' ett vårtecken i trädgården! 


Pulsatilla integrifolia

Igår morse när jag gick ut i köket för att sätta på kaffe så kastade jag, som vanligt, först en blick ut i trädgården. Och vad fick jag se, jo två ståtliga rådjur som  stod där ute och snaskade! Ett ovälkommet vårtecken! Jag blir såå irriterad! De må vara vackra, men i min trädgård är de inte välkomna! Undrar hur många nattliga besök vi har haft!



Rådsjursspår!



Ett besök på Zetas hanns med igår. Jag drack Afternoon Tea, tillsammans med en kompis, i Zetas fina kafé på eftermiddagen. En trevlig söndagsutflykt minsann! Vi såg vintergäck och snödroppar i den södervända sluttningen men det var inga otroliga mängder av vårblomning. Inte än.



Vårtecken i växthuset!

Idag ska jag börja att städa i växthuset. Det ser förskräckligt ut därinne. Det finns inget annat ord för eländet! Det är stökigt, ja visst, det är det alltid eftersom jag vill få plats med mer än vad som är möjligt, men det stannar inte där. Nu måste det göras rent. Jag har svårt att hinna med rengöringen på hösten och förresten är det så tråkigt att städa på hösten!

Det blir till att vandra med varmvattenhinkar idag!



Vårtecken på köksbordet



Väderleksrapporten lovar 10 plusgrader idag! 
Perfekt och underbart i februari!


5 kommentarer:

  1. Vad är det för läcker Krokus där på första bilden? Vilka färger!
    Hunden och jag träffade på ett rådjur i trädgården sent en kväll i förra veckan, skall säga det blev fart på både rådjuret och hunden. Sedan var hunden hur mallig som helst när han hade jagat rådjuret på flykt - min lilla tuffa hund på sex kilo:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag glömde faktiskt att skriva vilken krokus det är. Nu har jag lagt till namnet i bildtexten. Det är Crocus 'Herald'. Och det är den enda av mina krokusar som visar färg än så länge! Visst ät det härligt med de första vårblommorna!

    Lustigt det där med vovvar. De har ingen känsla för storlek alls, verkar det! Hundar är underbara!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag glömde faktiskt att skriva vilken krokus det är. Nu har jag lagt till namnet i bildtexten. Det är Crocus 'Herald'. Och det är den enda av mina krokusar som visar färg än så länge! Visst är det härligt med de första vårblommorna!

    Lustigt det där med vovvar. De har ingen känsla för storlek alls, verkar det! Hundar är underbara!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag hade rådjur i morse. Så det är dags att sätta skydd för alla tulpanlökar som har börjat titta fram. 2 mars och ingen snö! Helt otroligt, känns som om man vill börja påta i trädgården redan nu. :-) /Sophia

    SvaraRadera
  5. Hej Sophia! Visst vill man! Men jag planerar för fullt för mässan och krukar plantor. Har inte hunnit greja något där ute än. Undrar om det kommer mer snö?
    Har du testat att strö ut blodmjöl?

    SvaraRadera