Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 18 februari 2014

Underbara Meconopsis!



Idag har jag krukat bland annat, två sorters vallmo. Jag har tagit vara på dessa plantors  frön (se fotona) och sått dem. Meconopsis 'Lingholm' har en härlig och mycket speciell blå färg som man aldrig kan gå förbi, utan lägga märke till.




Bergvallmo har ett alldeles särskilt uttryck. De är kraftfulla och höga plantor och knopparna är häftigt håriga.




Men när knopparna spricker upp, vecklar de tunna, skira och ljuva blommorna ut sig och helt plötsligt byter plantan uttryck och stil.




Vad fröplantorna får för färg blir överraskningar eftersom de är fröplantor. Spännande!



Jag har en Meconopsis integrifolia, gul bergvallmo, på tillväxt också. Det är lite för tidigt att kruka dem än. Fröna har jag köpt från Kina. Klicka på länken nedanför så ser ni hur den ser ut. De är ljuvliga men tyvärr monocarpa d.v.s. de dör efter blomning. Nåja, man får njuta desto mer intensivt just när de blommar och efteråt så får man ju frön som man kan så och därmed få nya plantor.              

                                        http://www.alpinegardensociety.net/image_

Bergvallmo är lätt att så. De gror lätt i rumsvärme men man får inte täcka fröna. De behöver ljus för att gro. När de har grott behöver de ha en lite svalare miljö för att må väl. Jag har flyttat ut mina fröplantor i växthuset som har en enkel liten varmluftsfläkt och lampa som värmekälla. Sedan håller jag tummarna för att det inte ska bli alltför kallt utomhus för då får jag det besvärligt.

Ha nu en riktigt trevlig kväll! På väderleksrapporten sa de nyss att den meteorologiska våren kommer om bara några dagar! 
Sån't blir jag glad av att höra!

3 kommentarer:

  1. Meconopsis 'Lingholm' sådde jag förra året och planterade ut 12 stk om jag minns rätt. Hoppas de överlever och att jag får njuta av blomning i år. Förra veckan sådde jag M. 'Alba'
    Jag har inte testat att så dem inne, jag ställde ut mina.sådder. Men jag har några 'Alba'-fröer kvar - kanske skall testa att så lite inne också?
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag att du ska göra! Man kan ha hur många Meconopsis som helst ju! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar Meconopsis, i synnerhet dom olika blå som finns, fast jag gillar nog allihop egentligen.
    Jag har några plantor i bänken som jag har sått, jag hoppas att dom tar sig i vår. Vi ses/Carita

    SvaraRadera