Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 17 februari 2014

Vår?

Solen skiner just nu in på mig där jag sitter. Det är länge sedan solen bländade en så jag njuter i fulla drag. Igår var det också skönt väder. Jag stod i växthuset och krukade och fixade i tre timmar och det kändes som om våren har kommit. På väg mot växthuset såg jag att en av krokusarna som sticker upp, visar färg! Lycka!



På köksbordet står Iris 'Pauline', så våren finns här inne också.




Ett säkert vårtecken är sådden. I bokhyllan där jag har mina frösådder, står nu också köttätare.




Darlingtonian står beredd med sin ormtunga. Det är perfekt att ha köttätare i så-hyllan. Småflugorna lever farligt!







De små Cephalotus-plantorna står med öppna munnar, lite likt hungriga fågelungar. 







Massor av frölingar står självklart också i hyllan. Här är det en liten fin thalictrum som trängs med de andra småplantorna.




Här står små veronica-plantor med ursprung från Kazachstan som kommer att utvecklas till plantor med  mycket starkt silverfärgat bladverk.

Solen skiner och luften är mild där ute. Idag är det vår. 
Jag hoppas att den stannar!

3 kommentarer:

  1. Det känns lite osäkert med så tidig vår. Jag tog en runda och det börjar titta upp grönt överallt, men det känns härligt ändå.Hoppas att det inte kommer för svåra bakslag. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  2. Tills vintern motbevisar det tänker jag säga att det är vår nu. Kommer det bakslag så får jag ta den smällen där och då:-)
    Jag var ute och grävde igår. Inte antydan till tjäle i marken - ljuvligt!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Mm, lite tidigt är det ju! Konstigt tidigt men tänk om våren faktiskt ÄR här på riktigt! Hoppas, hoppas!

    Jag har inte grävt där ute än. Måste testa i helgen!

    Ha det bra tjejer!
    Kram!

    SvaraRadera