Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 31 december 2013

Ut med det gamla! Gott Nytt År!

Idag gör jag mitt blogginlägg som en liten års-kavalkad. Jag har valt ut en bild för varje månad under året och en del av månaderna var det jättesvårt att välja för det hände så mycket, både i trädgården och med utflykter och annat trevligt.

2013
 Januari 
 Det var svårt att gå ut i trädgården eftersom vi hade så mycket snö och snön låg kvar lääänge!


 Februari
Så här såg det ut i en av mina bokhyllor som jag använder för frösådd. När vädret blev mildare flyttade jag ut mina sådder till växthuset.


 Mars
På köksbordet hade jag vita pärlhyacinter.


 April
Min inspirationsbalkong, som jag designade och byggde med hjälp av två kära kompisar på trädgårdsmässan i Älvsjö.


Maj 
I förgrunden Jeffersonia dubia, blå presidentsippa och i bakgrunden 
Podophyllum 'Spotty Dotty'


Juni 
I juni hände det mycket men jag valde slutligen en bild på den underbara Syringa vulgaris
 'Krasavitsa Moskvy', eller som den också heter, 'Beauty of Moscow'. Hon är, med sina klotrunda rosa knoppar som slår ut till snövita dubbla blommor, min favorit bland syrenerna.


Juli 
Juli månad bjöd på en fantastisk upplevelse i Bergianska trädgården. 
Jätteknölkallan, Amorphophallus titanum blommade!


Augusti 
Varför behöll jag inte en av dessa hortensior själv? Jag sålde alla. Så dumt!


September 
Jag åkte till Hamburg tillsammans med Sällskapet Trädgårdsamatörerna (STA) i Stockholm. Det var en härlig resa som bjöd på massor av intryck och inspiration. På bilden syns en av de fantastiska tallarna i parken Planten un Blomen.


Oktober 
I oktober krukade jag massor av vitsippor, corydalis, oxalis och andra härligheter.



November
Julgrisarna ställdes upp på förstutrappen och fåglarna bjöds på äpplen.



December
Det största som hände i december var vår dotters bröllop med sin älskade! Så underbart!


Hoppas att ni alla får en trevlig NYÅRSAFTON! GOTT SLUT!
önskar,
pia

4 kommentarer:

  1. Visst händer det mycket spännande på ett år, jag ser fram emot det nya. Gott Nytt År, vi ses snart

    SvaraRadera
  2. Godt nytt hageår!
    Takk for det gamle. Det har vært spennende å følge bloggen din. Nå gleder jeg meg til fortsettelsen:)

    SvaraRadera
  3. Hm, så du har krukat massa Vitsippor? De är jag spekulant på om du tänker sälja några:-)
    Tack för ett bra och inspirerande 2013 både här på bloggen och i din trädgård. Jag har hittat så mycket fint hos dig och jag ser fram mot att följa dig i 2014 också.
    Gott Nytt År! Kram från Nora

    SvaraRadera
  4. Tack för att ni följer mig i mina trädgårdsäventyr och stort tack också för era kommentarer! Det är jättekul att få reaktioner på det jag skriver! Jo då Nora, många vitsippor finns det här i krukorna!

    God Fortsättning till er alla!
    Kram
    pia

    SvaraRadera