Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 27 december 2013

Det lyser där ute

Amaryllis 'Benfica'

Gårdagen försvann i ett rea-töcken. Fast, så farligt var det faktiskt inte. Jag köpte en sidenblus men det blev faktiskt inte fler inköp än så. Det var inte bara jag som fyndade, massor av folk trängdes i affärerna och på ett ställe var det insläpp av en trevlig vakt som hälsade välkommen, men bara släppte in lika många som samtidigt gick ut ur butiken. Kön som man var tvungen att stå i för att komma fram till kassan var säkert 50 meter lång. Rena folkfesten... eller inte.

Jag har ätit många praliner denna julhelg,





och idag kände jag att det var dags att gå ut i friska luften ett tag. Jag var ute i trädgården i drygt en timme men sedan gick jag in för jag blev kall om fingrarna. Allt som man tar i där ute är blött eller åtminstone fuktigt, så kylan kryper in i fingrarna. Imorgon ska jag sätta på mig ett par förståndiga handskar innan jag går ut!


Sammetshortensians gamla blomställningar speglar sig i fågelbadet.


Även om det var en fuktigt och otroligt mörk dag var det underbart att vara ute. Jag njuter verkligen av den hittills snöfria vintern! Jag tycker att det är härligt!






Glanskörsbärets stam är extra fantastisk under vintern eftersom naturen är i vila. Den underbara flagnande barken får spela huvudrollen i den nedtonade omgivningen.





Jag bytte idag oljelyktorna i de två trädgårdslyktorna som slocknade igår kväll. De har brunnit många dagar, under hela julhelgen har det lyst där ute. En av lyktorna står på bordet på gräsmattan och den andra lyktan står på altanbordet.

Ni gör säkert likadant som jag, ni tänder säkert också så kallade "gravljus" i era lyktor. Det har lyst för mamma och pappa där ute under alla helgdagarna och nu lyser det igen. Ungefärlig brinntid är 110 timmar för de oljelyktor som jag har köpt.



Fortsatta trevliga och snöfria dagar, önskar jag er!
/pia


1 kommentar:

  1. Här har du en till som jublar över denna "engelska vinter"! Jag är glad för varje dag som går - för varje dag är ju en dag närmre våren.
    Ditt glanskörsbär är så otroligt vackert! Jag bara måste ta och skärpa till mig och köpa några träd med fina stammar.
    God fortsättning! Kram!

    SvaraRadera