Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 13 september 2013

Stort och smått att inspireras av

Att åka på trädgårdssafari, att under några dagar se trädgård, både i offentliga och privata sammanhang, innebär att man får idéer gratis från sådana som redan tänkt. En del tycker man om och känner att man skulle vilja kopiera rakt av och annat kanske man skulle behöva ändra lite innan man applicerar det på det egna, där hemma. Återigen annat, är sådant som man aldrig skulle vilja ha själv. Det är också en utmärkt insikt.




Insektshotell har man sett många varianter av de sista åren. Här är det gamla lastpallar som blivit hotellstomme.





Lastpallar kan användas till mycket. Varför inte göra ett utekök av dem. Billigt och ganska fint, tycker jag.



 
 
Vägghyllor av bitar av lastpall.
 
 
 
Mer lastpallsinspiration.
 
 
 
 


Någon som vill ha en liten tant eller farbror i trädgården? Näe, kunde nog tro det! 


 
 
 
En prylhylla med taklök känns mer lockande, trots att tanten och farbrorn ser snälla ut.
 
 
 
 
 
 
Ett gracilt staket som tillåter en att se långt utanför den egna tomtgränsen men som ändå markerar vad som är innanför och vad som är utanför. Snyggt tycker jag!



 
 
Och en maffig port som ger en lång siktlinje i eller utanför trädgården.
En lång vinter har vi nu snart framför oss, då vi inomhus kan drömma och planera. Men vi går inte i ide riktigt än.
 
 
Välkomna till Torvan under lördag och söndag kl. 11-15!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. En prylhylla med Taklök blev jag sugen på! Ursnyggt ju.

    Imorgon kommer vi med släpet och hämtar torv! Känns som julafton nästan:-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ni är så välkomna Nora! Vi ses!
    Kram
    pia

    SvaraRadera
  3. Tack för titten idag! ni har det jättefint och jag kommer absolut tillbaks i vår när planteringsytorna är klara för roligheter.
    En av "rabatterna" är redan tillsågad och klar! Jag är i chocktillstånd nästan. Det är bara att fylla med jord och torv sen är den klar för vinterns snö som ska få blöta igenom allt.
    Ha det gott//Emma

    SvaraRadera
  4. Tack själv Emma! Det var jättetrevligt att träffa dig och du är hjärtligt välkommen tillbaka i vår!

    Så avundsjuk jag blir när du berättar att det nästan är planteringsklart! Nu måste jag sätta fart!
    /pia

    SvaraRadera