Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 15 juni 2013

Aprilväder i juni

Igår var det aprilväder här i Tullinge. Det regnade rejält flera gånger men solen glittrade också emellanåt i dropparna som hängde i träd och buskar.

Igår förstod man verkligen att denna växt fått namnet daggkåpa. Det botaniska namnet är Alchemilla mollis.






Inte så finstämt kanske men jag är mycket nöjd med de häftiga kontrasterna. Tagetes var inte min favorit för några år sedan men nu är det andra året jag har denna färgexplosion i krukorna på altanen. Tagetes är snyggt!

Det mörka bladet tillhör Ipomoea batata och knölarna går att äta även om jag och de flesta med mig odlar den som prydnadsväxt. Denna Ipomoea klättrar inte och den finns i vackert limegrön bladfärg liksom i mörkt, mörkt purpur som den på bilden men den finns i andra färgställningar också. Blommorna är ljust syrenlila.

Inom Ipomoea, batatsläktet, finns viktiga grönsaker exempelvis sötpotatis men här finns också arter som odlas för sitt prydnadsvärde. Många av oss har erfarenhet av Blomman för dagen som är en läcker klättrare.





Förra sommaren fick vi mer regn än vi ville ha men jag var gladare för vädret än de flesta andra eftersom jag slapp vattna. Det brukar krävas mycket vattning här i trädgården. Vi bor ju på en rullstensås och det är väldränerat, ordentligt väldränerat och vattnet försvinner ner i åsen alldeles för snabbt. Jag har gjort många blötbäddar genom årens lopp och de räddar mig, eller rättare sagt växterna, men jag har också massor av växter i kruka. Mina försäljningskrukor kräver mycket passning när det är varmt. Jord i små krukor torkar snabbt upp. Jag vill också ha sol och värme men lagom är bäst.
 





 
 
Cypripedium 'Ulla Silkens' blommar nu.



Min högt skattade Sarracenia purpurea, flugtrumpet, blommar också. Förra året blev det ingen blomma. All energi verkade läggas på tillväxt.






 
 
 
 
 




Idag är det lördag och Torvan kommer att vara öppen. Meterologerna har lovat uppehåll och sol och det är trevligt. Regna kan det göra på nätterna, eller hur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar