Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 20 maj 2013

Underbara invandrare!

 

Lunddocka

Glaucidium palmatum 'Album' blommar. Den är verkligen vacker! Blommorna är så otroligt vita och liknar stora fjärilar med tunna vingar som de fladdrar lite med när det blåser. Bladen liknar lönnblad och har en fin och tydlig nervatur. Lunddockan är i mitt tycke en av trädgårdens absoluta drottningar, en japansk drottning är hon.





Tropaeolum polyphyllum, krasse

Denna skönhet kommer från andra halvan av världen, från södra Anderna. Den växer naturligt i rasbranter och de tjocka rotknölarna ska alltså planteras djupt och ordentligt väldränerat. Den har klarat två vintrar här på Torvan men några blommor har jag ännu inte sett till. Jag väntar otåligt men jag har ännu inte sett till några knoppar. Det kan vara lite för tidigt än, det är bara maj och den kan fortfarande sätta knoppar. Kanske!

På länken nedan ser man blomningen. Den starkt gula blomfärgen är fantastisk mot det silvriga bladverket.

alpinegarden society, Tropaeolum polyphyllum



Bredvid Tropaeolum polyphyllum står en mycket starkt silverfärgad Veronica sp. från Kazakstan. Den trivs utmärkt under samma förhållanden som den lilla krassen från Anderna. Och sol, mycket sol vill den ha!

Hoppas att det blir lite mer sol denna sommar än förra.... men inte för mycket!
Lagom är bäst!

 

1 kommentar:

  1. Lunddockan står med på min önskelista - du råkar inte ha den till försäljning också?

    Silverfärgade växter är läckert tycker jag, särskilt ihop med vitt och/eller gult:-)

    Ha en fin måndag! Kram!

    SvaraRadera