Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 4 mars 2012

Mer frösådd

Idag har jag roat mig med att så lite mer. Äntligen kom jag mig för att blanda till en lösning med gibberillin så att jag kunde preparera de arter som behöver detta för att gro bra.

Här kommer bilder på tre arter som jag har lekt med idag.

Callianthemum anemonoides

Anemone narcissiflora.
Det finns en Anemone narcissiflora f. fasciculata med rosa blommor. Sådana har jag också preparerat idag.

Glaucidium palmatum 'Album'

Jag lägger en pappersservett i lösningen och sedan strör jag ut fröna på servetten. Därefter viker jag försiktigt, men noggrant, ihop servetten och lägger dit en etikett med namn på arten. I morgon kväll ska jag så en del av de där arterna som jag lagt i papper. Då ska jag försiktigt skrapa av fröerna från pappret och ner i en kruka och så ska jag välja om krukan ska stå inne eller ute. Sedan är det bara att vänta och att hålla tummarna.

I början av min såkarriär berättade jag för en van odlare att jag hade sått och fått massor av fröplantor av Glaucidium. Jag möttes av en förvånad min och förstod då att jag hade sått en "svår" art. Inte hade jag preparerat med Gibberillin då inte. Jag hade inte ens hört talas om det. Men det gick så bra ändå. Nybörjartur är viktigt för att man ska tycka att det är kul!

Fler arter som har preparerats men som jag inte har bilder på:
Penstemon fremontii
Penstemon montanus ssp. montanus
Gentiana angustifolia 'Frei-Hybrid'
Anemonopsis macrophylla
Aquilegia jonesii x saximontana

Nu väntar en något mer kylslagen vecka än den som gått men till helgen, då kommer värmen tillbaka! Något att se fram emot, tycker
pia!




2 kommentarer:

  1. Börjar känna ett stort behov av att snart göra ett besök hos dig!
    Duktig flicka som varit inne på FB-gruppen Trädgårdsbutiker....
    Nästa steg är http://www.svenskatradgardsbloggar.se
    fortfarande ej klickbar men alt 1. klicka på symbolen på vår blogg eller alt 2. markera kopier och klistra in!
    See you soon! /evab

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, jag känner mig duktig! Jag tycker det är lite nervöst men samtidigt väldigt roligt! Jag hade inte hittat rätt utan er! Kram!
    /pia

    SvaraRadera